COOP - FAST BÄTTRE!

Jag tycker att om ICAs reklam är att jämföra med gulddivisonen så är Coops normalt sett ett nollelopp för kallblod en  vinterdag  som sista avdelning en vanlig kväll på Bodentravet. Ni vet den där reklamen som visar varor i stillbild och så rasslar priset fram i en sån där gammaldags siffervisare som fanns på gamla bensinmackar förr. Men nu tycker jag att de har lyckats mitt i prick. Ni har väl sett den där om "miljarder till ägarna  i bonus" å så kommenterar Svea - eller vad hon heter - och säger: "Det tycker jag vi är värda!". Nu är väl "miljarder" i detta fall i förhållande till omsättningen bara några futtiga procent men ändå det låter ju häftigt! Och en kul drift med alla vd:ar i storföretagen som just unnar sig stora bonusar fast företaget går dåligt.

Men såna är inte vi hästaägare - långt därifrån skulle jag vilja säga! Men nu har kusarna gått så bra att jag tycker vi - som Svea säger - nu är vi värda lite bonus. Jag har nämligen räknat på det hela och tänkt mig följande:

Vi har 2,5 häst i respektive team och i snitt mellan tumme och pekfinger när det är tävlingssäsong (resor mm som kostar extra) så kostar de sammanlagt per team ca 30-35 tkr. Så om vi har 100 tkr i kassan per team så räcker det i ca 3 månader om de inte själva drar in några prispengar. En lagom stor buffert tycker jag.

Det betyder att överskottet - när vi har ett sådant - skulle vi kunna betala ut till andelsägarna exempelvis var tredje månad beroende på hur det går förståss. I mitten av maj kommer prispengarna de sprungit in i april in på våra konton som sammantget för de båda teamen är knappt 275 tkr. Från det ska dras 10% som är tränarpremien.

För respektive team ser det ut enligt följande:

Team I
Det finns ca 15 tkr i kassan just nu.
I mitten av maj kommer prispengarna för april som minus tränarpremien blir ca  110 tkr.
Med ovanstånde princip finns det drygt 25 tkr att utdela och teamet år uppdelat på 30 andelar. Så mitt förslag är att vi gör en återbetalning av kapitalinsats  i mitten av maj med 1000:- per andel.

Tema II
Där finns det ca 60 tkr i kassan.
Prispengarna netto uppgår till ca 135 tkr.
Det skulle innebära enligt ovanstående att det finns ca 100 tkr att utdela och med 50 andelar så blir förslaget således 2000:- per andel.

Nu vill jag två saker och båda via mail till [email protected] :

1. Synpunkter på förslaget om princip, storlek på buffert osv.
2. Ert kontonummer så utbetalning kan sek under andra halvan av maj.

Torsdagshälsar (och glöm! inte Nelli Memorys lopp ikväll):
Anders 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0