VINTERVILA!

Ja det brukar man ju ordinera hästarna när de inte har form och inte presterar. Men det är väl dags för Akseli Lahtinen att ta en rejäl vintervila! En klen tröst är ju att han körde lika dåligt med alla hästar igår på Solvalla. Snackade med Anna i morse som minst sagt var förbannad. Inte nog med att han tog dåliga beslut han trotsade de köroder han fick. Och jag som annars tycker det är en bra kusk som kör lite annorlunda än det tråkiga gamla svenska kompisgänget av catchdrivers. Men igår blev det ju "too much".

Nelle Pride och Akseli kom ju bra igenom från sitt niondespår efter strykningarna. Efter 500 meter satt de kanon i andra utvändigt, med en av favoriterna i spets å med skapligt tempo på tillställningen. I och för sig tog ju Melander i dödens upp rätt rejält och ville nog hitta lucka invändigt men här var ju bara att vara kall. Men vad gör (tokfan höll jag på att skriva men det får man väl inte) han, jo speedar fram i dödens i andra sväng och dessutom trycker han till ledaren lite extra för säkerhets skull. Så vad han gör i praktiken är att han kör loppet i halsen på Örjan som sitter långt bak och gottar sig. Inte underligt att Priden får tomt i tanken i sista kurvan och till slut blir sist i mål. Jag tyckte han såg bra ut i alla fall och formen är det säkert inget fel på. Tvärtom han kämpar ända tills mjölksyran hindrar honom så visst måste man säga att han är både ärlig och härlig. Hästen är ursäktad och som min dotter tröstade mig med igår: "Man kan ju inte bli tvåa varje gång, pappa!".

Pratade också lite matchning med Anna. Preliminärt tyckte hon att ett lärlingslopp på Solvalla onsdagen den 15 februari kan vara en lämplig uppgift för Nelle Pride naturligtvis beroende på hur han känns de närmaste dagarna. Jag föreslog att hon skulle sätta upp Sandra Svensson som känner hästen och återigen gjorde en perfekt styrning igår och lotsade sin häst till en maxklaffad tredjeplats. 

Nelle Käck har ett lopp i Gävle den 6 februari - tror jag det var - och där han skulle stå bra inne på första fållan i ett kortlopp. Och därefter en uppgift i ett fyraåringslopp på Solvalla söndagen den 19 februari.

På detta sätt kan ju den tråkiga vintermånaden februari bli lite spännande och vintern inte så lång!

Torsdagshälsningar från
Anders


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0