DUELLEN!

Ja man måste ju på kvällstidningsmanér spetsa till rubrikerna lite. Jag övervägde faktiskt att ta till mig deras språk ännu mer och tala om "Monstermötet" eller "Skräckfighten" eller något liknanade men sen besinnade jag mig då ju detta är en seriös blogg och ingen kvällstidning! Men jag återkommer till rubriken avslutningsvis.

Först till tisdagens möten på Jägersro med våra nya tränare:

Det var två optimistiska tränare jag träffade. Jag stod och snackade med Lars I medan Johnny Takter värmde hans hopp i uppfödningslöpningen: Fascination (som ju sedemera lekte hem sitt kvalheat och seglar väl upp som favorit till titeln!). Grattis så långt Lars och gänget runt omkring! Nelli Minx verkade för övrigt mycket bättre i måndagens jobb när man körde fem intervaller på skogs- och sandslingan.

Å sen stötte jag ihop med Michael Lönborg som - tillsammans med sin sambo som ridtränar henne - var mycket nöjda med Nelli Miss. Man hade till och med varit inne på banan och Jörgen Sjunnesson hade kört ett jobb med henne i 25-fart och han tyckte hon kändes fin. Hon blir lätt lite svettig så Michael funderade på att klippa henne och från den här veckan går hon i hagen dygnet runt tillsammans med en kompis (han har ju fina möjligheter  med hagar med vindsskydd). Så planen ligger fast och start runt årsskiftet är siktet.

Och som väntat startar Nelle Käck på Solvalla nästa onsdag den 23/11, inom ramen för det som förmodligen blir den sista V64an som körs! Nästkommande onsdag är det ju premiär för V86. Och det blev taktik på hög nivå när tränarna skulle anmäla. Det fanns nämligen två treåringslopp att välja på: ett som var stängt vid 175000:- och ett vid 200000:- (15 hästar med spårtrappa). Anna anmälde till det senare och man trodde ju att det skulle pengamässigt innebära en placering någonstans mitt i fältet vilket skulle innebära ett framspår om än en bit ute på vingen. Nu är Nelle Käck den häst som tjänat näst mest med pengar och tillhör de som har de bästa tiderna. Men, men... ett fjortonde spår bakom bilen är inte kul. Å andra sidan får han stifta bekanskap med en ny finne i vagnen: Akseli Lahtinen och det är ju inte vem som helst. Nybliven kriterievinnare och allt! Det andra treåringsloppet blev betydligt tuffare och där hade han penga- och tidsmässigt hamnat på den andra halvan. Så chansen trots spåret är nog störst i detta lopp. Jag tycker vid en hastig genomläsning att han tillhör de 5-8 hästar som gör upp varav hälften startar med lika dåliga förutsättningar. Men det får vi återkomma till!

Å så till rubriken. Det handlar förståss om Uppfödningslöpningen nästa lördag på V75 på Jägersro. Där drabbar vår "gamla" tränare, tillika titelförsvaren: Anna Forssell samman med Minxens nye: Lars I Nilsson. Anna har med sig Here to Rock F som kvalade in på Solvalla igår tack vare en tredjeplats. Ytterligare en kuriositet är ju att Fascination är uppfödd, tränad och ägd till för ett par månader sedan av Annas släkting (och en av läromästarna): Sören Norberg som nu är verksam som granne till Lars I. Dessutom har Anna och Lars Ijobbat tillsammans hos Ludde under en period. Medge att trots att vi inte har häst med själva så kan denna duell ge lite krydda åt nästa V75-omgång den 26 november här på hemmaplan!

Torsdagshälsar
Anders

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0