"DE KOMMER FRÅN ALLA HÅLL..."

...ja så kan man kanske säga nu när nästan hela vårt stall är ute och luftar sig.

Men låt oss börja med helgens prestation. Ja då menar jag inte mitt V75-tippande även om jag kom starkt mot slutet men jag satt helt enkelt för långt bak i fältet och blev tempotorsk så det räckte inte med tre rätt i de tre sista loppen utan jag blev oplacerad denna gång. Men jag kommer igen och nästa gång är det stora pengar vi kör om!

Nä jag menar istället Nelli Minx lopp i söndags på Fornaboda! Hårt i mål blev det, kuskarna gratulerade varandra till segern och resultatet dröjde men låt oss börja från början! Anna och Nelli Minx tog lätt hand om ledningen från sitt fjärdespår (ja det stod nr 5 på vojlocken men 1an var struken så de blev nedflyttade ett hack). Storfavoriten Global Mystique galopperade i starten och Minxen fick ett par, tre längder till övriga. Det såg lugnt och säkert ut och Minxens trav var mycket fint och första femhundra gick efter 13,5-tempo! Första tusen efter 15-tempo och i sista sväng börja de avancera i tredjespår bland andra favoriten som anslutit efter sin galopp. Men Minxen ser stark ut och Anna beslutar sig för att köra undan för att slippa bli nerspeedad av favoriten. Det gör att Calle Lindbloms häst i rygg kommer ut men ser ändå inte ut som ett allvarligt hot i början på upploppet. Men Calle får fart på sin häst och upploppet verkar långt så i sista steget passerar de mållinjen nos vid nos. Och tyvärr visar målfotot att Anna och Minxen är knappt slagna. Men vilken prestation direkt efter lång bortavaro, startsnabbhet och en rekordsänkning med drygt 2 sekunder till 15,3. Och jag som skrev att vi inte skulle ha några förhoppningar! 

Nell Käcks lopp på fredag den 27 maj har vi väl redan ordat om. Det ser tufft ut men som Anna sa lite kryptiskt igår: "De springer nog inte ifrån honom!".

Och sen är det elitloppshelg och om någon ångrat sig (eller känner någon som gärna vill) så har jag fortfarande flera biljetter till bra sittplatser och grilltallrik med dryck för 400 spänn till lördagen och kanske någon till söndagen också.

Och sen är det måndag och grå vardag igen, tänkte ni. Men det är precis tvärtom. För oss Team Nellevadare kan det bli en liten julafton när Anna lastar hästbussen och kör norrut mot Gävle och lunchtravet. I bussen finns Nelli Minx som startar i lopp 5. Tyvärr från ett spår 11 och med Jorma Kontio som körsven. Motståndet ser i och för sig inte så skrämmande ut men spår 11, bilstart och kort distans är alltid spår 11 och därmed svårt att komma till. Men formen är det ju inget fel på!

Å så vänder vi blad som kungen sa och där i lopp 6 dyker Nelle Pride upp från spår 6 bakom bilen över full distans och även han med Jorma på kuskbocken. Det ser bra ut på pappret tycker jag. Det är ju första gången med bilstart men det ska förhoppningsvis inte vara någon nackdel och snabb ut har han ju visat sig vara i voltstart. Så får vi be om "spets och slut".

Sist men inte minst hittar vi Nelli Miss i lopp 9 från spår 4 och äntligen en riktig driver: Anna Forssell. Bilstart även denna gång och 2140 meter. I det här loppet möter hon några bra hästar och bland annat en Nurmos häst - Hat Trick Kemp. Det är en 5-årig hingst som på 5 lopp vunnit 4 och blivit 2a en gång och verkar ha Gävle som "hemmabana". Den hästen har i och för sig inte startat sedan oktober men å andra sidan har ju vår märr varit borta ett par månader också. Ja kanske inte helt omöjligt i alla fall.

Blir det full pott för alla fyra är vi 100 000:- rikare och nöjdare men säg att vi åtminstone kan kapa åt oss en del av priskakan! Å ett besök i vinnarcirkeln har jag inget emot!

Vi hörs om inte annat på lördagmorgon innan jag beger mig ut till "Sumpan" och Solvalla.

Tisdagshälsar:
Anders




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0