FLYTTNYTT

I och med den gångna veckan är våra hästar hos en Solvallatränare. Anna flyttade sin liscens samtidigt som hon själv flyttade upp våra hästar och ytterligare ett tiotal av sina starthästar. Allt har gått bra och i skrivande stund är hon tillbaka på Axevalla för att köra några unghästar, titta på V75 för att redan ikväll vända tillbaka till Östunabergs gård i Knivsta med ytterligare hästar. I och med detta är de hästar hon tar med i första omgången på plats och resten kommer troligen upp i sommar.

Flyttningen betydde också att jag fick ett Solvallaprogram till V64an på onsdag i brevlådan och mycket snyggt och påpassligt har man använt en sida för att presentera Anna och hälsa henne välkommen till Solvalla. En gest vi som hästägare måste uppskatta särskilt i skenet av hur Axevallas tigit som muren och inte ens beklagat förlusten i deras banprogram!  I artikeln säger Anna att det just på Solvalla finns många fler lopp och därmed pengar att köra om särskilt för unghästar och att detta fällde avgörandet att flytta dit.

Jag gjorde en snabbvisit på gården i tisdags. Avsikten var bara att köra förbi och kolla var det låg - öster om Knivsta längs väg 77 och ett par mil norr om Arlanda - men så fick jag se Annas hästtransport utanför stallet och skulle bara hälsa lite snabbt. Jag skulle ju med flyget till Skåne och det var tajt med tiden. Men Anna tvingade med mig på en rask promenad ut till hingsthagarna några hundra meter bort för att visa upp Nelle Käck och det var värt varenda steg. Han såg ruggigt fin ut. Välväxt och blank i pälsen och snäll när Anna tog med honom in för ett träningspass. Jag längtar till kvalloppet som snart stundar! Och det tror jag Anna gör också. Våra andra hästar är som sagt också på plats, flytten har gått bra och de håller på att acklimatisera sig nu.

Jag hann också med att hälsa på de två hästskötare som Anna anställt och som har varit anställda hos Jim Frick. Två trevliga och tillmötegående tjejer men som av naturliga skäl inte riktigt hunnit med att lära sig namnen på alla nya hästar. Anna tar också över sju hästar från Jim Frick - bland annat ett kallblod - och har i och med detta nu 45 hästar på träningslistan. Och när jag sedan kastade mig i bilen för att fräsa iväg mot Arlanda så kom värden själv: Jim Frick gåendes över gårdsplanen. Så jag var ju helt enkelt tvungen att hälsa och presentera mig. Och han både sa och lyste som en sol över att Anna nu kommit på plats. "Det här blir riktigt bra" hann Jim säga innan jag var tvungen att kasta mig i bilen och köra vidare. (Jag hann med flyget med en hårsmån och tack vare en försening som jag för en gångs skull var glad över).

Det är en jättefin anläggning som Jim har. Ni kan gå in på hans hemsida så får ni en bild över vilka faciliteter som finns: www.jimfrick.se och sen klicka vidare. Och nu väntar vi bara på vårens första starter och bland annat kvalet för Nelle Käck. I samband med detta ska vi försöka ordna ett besök på anläggningen för de som har lust och möjlighet. Vi har ju en del andelsägare i trakterna. Jag återkommer när det blir aktuellt men det är alltså inte allt för lång bort i almanackan. Och sen i samband med elitloppet sista helgen i maj så kommer det att finnas nya möjligheter för intresserade.

Det blev mycket berättande så här kommer kort och gott veckans system. Håll tömmarna ni!  

Registrerat spel

Datum: 2011-03-05
Bana: Axevalla
Spelform: V75, omg. 10

Avd  Ordinarie hästar (Res.)
1  4, 5
2  5, 10
3  7
4  3, 4
5  6, 10
6  1, 2, 5, 7, 8, 11
7  1, 12, 13, 15

384 rader x 1 x 0,50 kr = 
192,00 kr

Kvittonummer: 07A8 942F 2955 4104

Lördagshälsar:
Anders


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0