BÄTTRE SENT ÄN ALDRIG...

...men kvällen är i alla fall räddad. Det har dröjt lite med presentationen av kommande lopp denna vecka. I början av veckan avvaktade jag om vi skulle ha fler hästar att presentera och sen har tiden bara sprungit iväg. Men som sagt bättre sent ... osv!

Först så vill jag bara säga att både Nelle Pride och Nelli Miss är fullt startklara. Det är bara svårt att hitta lämpliga uppgifter. Konstigt kan det tyckas men jag noterar när jag tittar på proppar och anmälningslistor att det å ena sidan finns många lopp just nu men också rekordmånga som vill starta sina hästar. Det är inte ovanligt med 25-30 hästar anmälda till loppen. Dessutom tycker jag att variationen i propositionerna inte är särskilt stor. Om det finns ett samband med stängningen av Solvalla i sex veckor vet jag inte men oavsett detta så måste det väl vara hål i huvudet att stänga nationalarenan när alla vill ut och lufta sina hästar och det finns många turister i huvudstaden att locka till en dag på travet. Så stängningen kan inte motiveras av god travpolitik utan antingen bedrivs någon sorts regionalpolitik eller personalpolitik?

Detta om detta och istället över till kvällens lopp på Romme. I lopp 5 klockan 20.20 startar Nelli Minx i ett lopp med autostart över 1640 meter. Spåret är nr 5 och i sulkyn Ulf Ohlsson. Det är en del bra hästar med och jag rankar henne nånstans bland de sex bästa och sen svårt att turordna bland dem. Både Rommeprogrammet och Travronden har med henne på sina V5or och chans bland de tre finns definitivt och inte helt borta från segermöjligheterna. I så fall finns 20 000:- att hämta och nu med skor får vi hoppas att galopperandet försvinner.

12 minuter senare smyger samma kusk upp med Nelle Pride bakom startbilen. Då handlar det om ett halvt varv längre distans och lite mer pengar att tävla om i ett lopp för enbart treåringar och med högst 50 000:- intjänat. Spåret är nr 6 dvs en bit ut på vingen och innanför sig har han den häst som besegrade honom på Rättvik senast: Miss Wall Star från spår 2. Jag tror ändå det är framåt som gäller då vi vet om startsnabbheten och att han gärna springer i spets. Annars ser motståndet ut som i Minxens lopp och felfritt ska vi i alla fall få pengar med möjlighet att vara bland de tre. Med perfekt lopp kan det till och med finnas chans på segerchecken (30 000:-). Rommeprogrammet har rankat honom som nr 4 och är han med på deras V5a medan Trevronden har håller ekipaget som outsiders och väljer att spika nr 2.

Jag återkommer med referat och kommentarer i morgon i samband med att ni får V75an!

Fredagsmorgonshälsningar:
Anders


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0