NELLI COLANE ÄR DÖD!

Jag har den smärtsamma plikten att meddela att Nelli Colane hastigt har lämnat jordelivet idag - söndag. Man hittade henne livlös i boxen idag på eftermiddagen och tillkallade veterinär som bara kunde konstatera att hennes liv inte gick att rädda.

Den troliga orsaken är blodförgiftning. Den skada hon ådrog sig i onsdags i hagen och som verkade rätt harmlös har troligen förorsakat en böld och streptokockinfektion som gått "inåt" och sen blixtsnabbt gått till hjärtat och lett till döden. (Som jag förstår det är det samma sak som ibland förorsaker att unga idrottsmän oväntat dör på planen efter att de tidgare haft exempelvis en harmlös streptokockinfektion i halsen).

Det fanns ju inget som tydde på att dettvar en allvarlig åkomma Colane drabbats av och min bedömning är att såväl Anna Forssell som veterinären har gjort allt de kunnat i detta fall. Skötaren hade så sent som på söndagsförmiddagen varit ute och gått med henne och dödsfallet kom mycket oväntat för alla inblandade.

Det är tråkigt på alla sätt och vi hade ju kunnat se fram mot en mycket spännade fyraåringssäsong med vår topphäst som verkligen gjort allt rätt så här långt. Nu får vi tillåta oss att bli chockade och ledsna men sen ta nya tag.

Nelli Colane var försäkrad till 300 000:- och en preliminär bedömning från veterinärens sida säger att det  inte ska vara några problem än att försäkringsvillkoren ska vara uppfyllda. Huruvida försäkringsbolaget vill genomföra en obduktion återstår att se.

Jag återkommer så fort jag har mer information i ärendet.

Riktigt sorgliga söndagshälsningar:
Anders

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0