"FREDAGSMYS"

Ett av de värsta moderna orden jag vet som luktar dagis lång väg är just "fredagsmys" men kanske passande ändå på min fredag så långt. Så skönt att åka ut till ett Solvalla - som verkligen gjorde skäl för namnet - och slippa den där nervositeten att ha häst till start som kommer att drabba oss de kommande dagarna. Bara gå omkring på stallbacken och snacka med folk. Med Lönborg om Photo Princess - som sedan gjorde ett kanonlopp när hon blev tvåa från dödens. Och om Nelli Miss förståss, och att resan hade gått bra men att hon verkade lite brunstig i morse, galopprisken osv.

Satt sedan en stund med Jörgen Sjunnesson i solen och han tyckte loppet på Åby var en riktig bra prestation av Missen och att hon var nära galopp två gånger i Kalmar bl a i sista sväng och att det var därför han tappade lite mark där. Han påpekade att framgångarna så här långt för Team Nellevad är makalösa och att det är många som sliter hårt i många år för att få med en häst under elitloppshelgen och så har vi två, med chanser också!

Tittade in hos Anna i hennes Solvallastall för att kolla in hennes rikshäst Maxmara som skulle starta senare under eftermiddagen och så snacka vi lite skit också förståss. Bland annat berättade jag för henne att nu förstod jag varför DiLeva Käll kom med i Elitloppet. (Fats innerst inne vägrar jag tro att det är så). Det vill säga det som stod i Travronden idag att Fyrand bara fyra dagar innan han tog ut hästen till Elitloppet var ute och firade sitt födelsedagskalas på Erikssund! Fick han dessutom presenter av bröderna Larsson och familjen norman?? Nämen så kan det väl inte vara? Inte här i Sverige och inte av en glad gutt som bara går omkring och smilar.

Å så struntade jag i Solvalla - det kommer ju att bli tillräclkligt många timmar där de kommande dagarna - och körde norrut mot Knivsta och Östuna och gick runt en stund för mig själv i stallet och kollade in hästarna. Sen kom Janne Plog som berättade att han kört vår nye andelshäst på morgonen: Nelle Red Turbo och att han kändes "som en rund miljon" och "vinner inte han nästa lopp är det något fel helt enkelt"!
Sen kom Anna (den andra Anna alltså, skötaren) och berättade att hon kört jobb med Nelle Käck igår och att "han kändes som vanligt". Men det gick inte att ta miste på att hon har förhoppningar inför söndagen nu när han "tävlar i sen egen klass".

Vi kollade in Nelle Pride också som jag tycker bara ser större och större ut och då berättade Anna att Torbjörn Jansson hade sagt till hovslagaren (alltså på omvägar) att han kört en fyraåring som gick 14,0-tid på Solvalla och som om han inte bara sprungit och kikat på allt annat säkert gått 13,0 istället! Å så fick jag se en häst i en box utan namn och som verkligen inte såg något ut för världen utan snarare som ett gammalt ök om uttrycket tillåts. Det var världsstjärnan Crys Dream! Sen gick jag bort till Nelli Miss också som Lönborg har stallat upp under helgen och klappade henne på nosen och viskade i hennes öra! Så får vi se i morgon om hon fattade vad jag sa!

Sista etappen: bara att åka in mot Stockholm igen å till lägenheten på Söder. Trafikradion förkunnar att eftermiddagstrafiken redan är igång och att köerna ner på Essingeleden börjar vid Frösunda. Jag gör då ett klokt vägval tar Bergshamraleden och kör genom stan istället. Inga köer vare sig på Sveavägen eller Centralbron och jag som trodde jag skulle vara framme vid fyra låser upp dörren strax efter tre! Vilket flyt , inga trafikproblem, bara gaspedal och rätt beslut hela vägen. Så ska en slipsten dras Jörgen och Johnny, bara så ni vet! Å en timme extra att studera helgens programblad!

Återkommer med en jackpotrad i morgon bitti innan jag drar till Solvalla!

Fredagsmyshälsningar
Anders


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0