UPPVISNING

Först - så jag inte glömmer - alla ni som är i närheten av Solvalla söndagen den 17 juni ska vika den dagen för ett besök på på Nationalarenan! Det finns stora möjligheter att se Nelle Käck i Solvallas fyraåringsserie med 150 000 :-  förstapris men framförallt som en bra genomkörare inför Sprintemästaren den 5 juli i Halmstad. Men då kommer också Team Nellevad i samarbete med Solvallas Hästägarförening att visa upp två av "Vallateamets" hästar: Nelle Red Turbo och Global Power. Eventuellt - och beroende på hur det går i morgon - kan det till och med finnas ett lopp för den "Röde Turbon". Jag återkommer med hålltider mm!

Apropå Turbon och hans lopp i morgon så hade Anna blivit uppringd av någon av tippartidningarna som frågat om hans chanser. Och hon tänkte först säga som det var att slutar han bara larva sig och håller sig i rätt gångart så vinner han med hela (eller om det var halva jag kommer inte ihåg) upploppet (Axevalla har Sveriges längsta!). Men så kom hon på att jag sagt att jag gillar höga odds så då fick det räcka med att han är "ett osäkert kort".

Sen kan jag inte sluta suga på karamellen sedan i söndags. Nelle Käcks tid är värd att sättas in i ett sammanhang och även om banan var snabb så av någon anledning sprang inte alla hästar fort så det räcker inte som förklaring. Svenska rekordet för 4 åringar på distansen satte Dexiueme Piscous (kan nån kolla om jag stavat rätt!) för precis ett år sedan på Mantorp (måste varit i Ina Scotts ära som går idag igen) och lyder på 12,1. Sedan har jag jämfört Nelle Käcks tid med andra svenskfödda hästars tider som fyraåringar sedan 2008 och på svenska banor. Jag har just inskränkt mig till svenskfödda för med dem är det troligt att han tävlar på lika villkor då vi inte vet vad amerika- och italienimporter käkat som små. Då finns det bara två (!) som sprungit fortare och förutom han med det svårstavade namnet så sprang Kaffir Face i samma lopp 12,2 som tvåa. En häst har sprungit lika fort: Maharajah i Rättvik 2009. (Det där att ta bort importerna har inte så stor betydelse då det är bara de två som slog Käcken i söndags som sprungit snabbare sedan 2008 och två som sprungit lika fort: Nu Pagadi och Adrian Chip).

Så över till dagen sjuttifemma! För er som funderar på Jägersroteamet kan det vara extra spännnade att spana in avdelning 3 där Saturns helbror Mars startar med bricka 5. Han gör debut för Claes Svensson som säger till Travronden att han kom i fint skick till honom för tre veckor sedan. Barfota och norskt annonseras men han är inte särskilt betrodd (enprocentare). Men värt att kolla in! Nedan kommer annars dagens uppvisning i V75-lir men tyvärr hade jag inte möjlighet att sticka till Kapstaden (passande namn!) för att lämna in systemet. Så ni får som vanligt hålla tömmarna! 

Registrerat spel

Datum: 2012-06-02
Bana: Mantorp
Spelform: V75, omg. 25

Avd  Ordinarie hästar (Res.)
1  6
2  6
3  2, 4, 5, 10
4  3, 8
5  1, 8, 12, 13
6  4, 7, 11
7  1, 3, 5, 12

384 rader x 1 x 0,50 kr = 
192,00 kr

Kvittonummer: 2B40 28CB 1878 1940

Lördagshälsar
Anders


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0